אני מלווה ומייעצת למאות מורים ובתי ספר ברחבי הארץ ומסקנה אחת עולה בבירור: לא תמיד זה פשוט לשלב טכנולוגיה בלמידה. וכשמדובר בשילוב טכנולוגיה חדשה ולא כל כך מוכרת כמו הדפסת תלת-ממד, המשימה מורכבת עוד יותר.
המורה המבקש ללמד אחרת, בעזרת מדפסת תלת-ממד או ברוח המייקרים (למי שלא מכיר את המושג אני ממליצה לקרוא את המאמר של רונית הלוי ורואי קידר, כאן), פוגש אתגרים רבים.
אתגר אחד שלעיתים נראה הגדול מכולם הוא ״המערכת״: מייצ״בים, מבחני פיז״ה, בגרויות, חומר שצריך להספיק, חוברות שצריך להשלים.
לפעמים נראה שלחצי ״המערכת״ הם כל כך גדולים שכל מה שנותר זה לרוץ הכי מהר שאפשר בשביל לעמוד במקום. כי, כמו בהליכון בחדר כושר, אם נעצור לרגע או נשנה את צורת הריצה, נעוף אחורה וניפול.
אבל האמת היא שאפשר גם אחרת. אפילו ה״מערכת״ בוחנת ומחפשת דרכים לשנות, כפי שהעידו בכנס FabLearn ד״ר גילמור קשת מאור, מנהלת אגף א׳ מדעים במזכירות הפדגוגית וד״ר אביבה בריינר, מפמ״ר מדע וטכנולוגיה במשרד החינוך.
וגם אם השינוי עוד לא ממש מורגש בשטח, אני כותבת פוסט זה בשביל להראות לכם שאפשר. כן, אפשר גם אחרת.
בפוסט של היום אכיר לכם את יובל שגב, מורה בבית ספר חוף השרון בשפיים, שלא רק שמוכיח שאפשר גם אחרת, הוא גם פיתח אוסף של חומרי למידה להדפסת תלת-ממד ששווה להכיר ולהשתמש בעצמכם.
אז בו נתחיל מהסיפור של יובל.
אבל אל תפספסו את החלק ״לגזור ולשמור״ עם כל החומרים שיובל פיתח, להורדה. שווים!
יובל שגב – נעים להכיר
את יובל שגב פגשתי לראשונה לפני כשנה בבית קפה ביפו.
התמונה של יובל מתוך עמוד הפייסבוק שלו
סיפור הרקע, אם אני משחזרת אותו נכון, הוא כזה:
בבית הספר היה מרחב למידה ללא שימוש ששימש פעם כמעבדת אלקטרוניקה.
יובל אימץ את המקום, קצת שיפץ, סידר, קבע שלט בכניסה
והזמין 3 קיטים של מדפסות תלת-ממד להרכבה עצמית, יחד עם התלמידים.
הרעיון היה לפתוח מרחב ללמידה תוך כדי עשייה (מה שנקרא maker space).
באותו הזמן, ליובל היה ניסיון מועט עם מדפסות תלת-ממד אבל הייתה לו סקרנות רבה, תפיסה חינוכית מגובשת ורצון ללמד אחרת.
במפגש שלנו דיברנו על איך מלמדים הדפסת תלת-ממד, איך משלבים את המדפסת ככלי ללמידה בפרויקטים בו התלמידים לומדים נושאים שונים תוך כדי עשייה ופחות או יותר בנינו תוכנית לימודים שנתית.
יובל יצא לדרך מצויד במדפסות תלת-ממד להרכבה יחד עם התלמידים, ציוד נגרות ואלקטרוניקה, מקום, רעיונות, טיפים, ובעיקר הרבה מאוד ברק בעיניים, יוזמה ותושייה.
״ביקשתי ואישרו״
הדברים שיובל עושה מאז הם מעוררי השראה: פרויקטים שהוא בונה עם התלמידים , חומרים שהוא מפתח ומפרסם ביו-טיוב ובאתר שלו, המגמה החדשה שהוא הקים בבית הספר.
מבחוץ נראה שיובל הוא מהפכן, שובר מוסכמות ולא נותן למציאות, מגבלות תקציביות או תוכניות לימודים מוכתבות לעצור אותו. אבל כששאלתי אותו איך הוא עושה את זה הוא ענה בפשטות ״ביקשתי ואישרו״. כזה פשוט.
מה שאני הכי אוהבת בעבודה של יובל (ושל הרבה מורים אחרים אותם אני פוגשת) זה שהוא לוקח רעיונות מפה ומשם, מתאים אותם לחוויית הלמידה שהוא רוצה ליצור בשביל התלמידים שלו והופך אותם לשלו. ואם זה לא מספיק, אחר כך, בצניעות ובשקט שלו, הוא חולק אותם עם העולם.
וכמו שפאולו בליקשטיין כתב ב “Meaningful Making: Projects and Inspirations for Fab Labs + Makerspaces” (אגב, ספר שווה קריאה):
"אולי, בסופו של דבר, המהפכה לא תחול בן לילה, אלא בית ספר אחד בכל פעם. אבל עד אז, התפקיד שלנו הוא לבנות מודלים אלה, לספר את סיפוריהם, לחקור, לתעד את העבודה ולספר לכל העולם על דברים מדהימים שהתלמידים יכולים לעשות כאשר נותנים להם לבנות, לחשוב וליצור."
לגזור ולשמור - חומרים שימושיים ללימוד טינקרקד
אז הינה לפניכם מקצת החומרים של יובל.
הערה: אם אתם לא יודעים מה זה טינקרקד או עדיין לא עבדתם עם התוכנה, זו הזדמנות מצויינת להיכרות. טינקרקד היא תוכנה מאוד ידידותית לעיצוב בתלת מימד.
מוזמנים להוריד את המדריך שכתבתי בעברית, ממש כאן:
1. לומדים לנווט בתלת-ממד
במפגש הראשון עם טינקרקד, ההבנה של הניווט בסביבה תלת-ממדית לפעמים לא באה בקלות. זה יכול להיות מאוד מתסכל ומבלבל בהתחלה, אבל מניסיוני אחרי שיעור ראשון 99% מהילדים מסתדרים (תרשו לי להימנע מציון הסטטיסטיקה לגבי מבוגרים לצד הסטטיסטיקה של הילדים).
איך להקל עליכם ועל הילדים? במשימה משעשעת: מירוץ הניווט.
מירוץ ההנדסיה בטינקרקד
הפעילות הזו פותחה על ידי ג׳ונתן רותמן (מורה מניו יורק). הינה המקור:
המטרה היא לתרגל ניווט בטינקרקד על ידי תחרות כיתתית למציאת סמלים מוסתרים בין הגופים שבתמונה.
בטינקרקד יש 4 פעולות ניווט והתמצאות המרחב:
יובל לקח את הפעילות ושיפר אותה. הוא הוסיף מספרים ליד כל דמות, אותם צריך למצוא ולדווח עליהם בסוף הפעילות. הראשון שמוצא נכון את כל המספרים מנצח בתחרות.
לכניסה לפעילות בטינקרקד תיכנסו ללינק הבא עם היוזר שלכם (להקפיד על אותיות גדולות וקטנות):
ותבחרו ״Copy and Tinker״.
הינה דף הפעילות לתלמידים:
ודף הפתרונות למורה:
2. מיומנויות בטינקרקד
יובל כתב אוסף של פעילויות ומשימות כדי לתרגל את המיומנויות השונות בטינקרקד. המשימות הולכות ועולות ברמת הקושי והמורכבות.
אתם מוזמנים להוריד את קובץ הפעילויות כאן:
הינה רשימת הפעילויות והמיומנויות החדשות שלומדים בקובץ הפעילויות:
תרגיל 1 - יצירת מחזיק מפתחות - גרירת צורות (גופים), הזזת צורות, שינוי גודל צורות, יצירת חורים, קיבוץ צורות Grouping, שינוי שם, שליחה להדפסת תלת-ממד.
תרגיל 2 - Align יישור צורות
תרגיל - 3 סימנייה - שינוי זווית
תרגיל - 4 קובייה - שכפול, שימוש במשטח עבודה- Workplane, הצמדה למשטח עבודה (מקש D), תנועה בקווים ישירים (shift) ושכפול בקווים ישרים (alt-shift).
תרגיל 5 - reversed engineering- שימוש בכלי מדידה מדויקים.
תרגיל - 6 להמציא את הגלגל - שכפול חכם באמצעות ctrl + D, שימוש בסרגל ruler, שימוש בכלי מדידה מדויקים.
3. מדריך מקוצר
להורדת דפי המדריך המקוצר לחצו כאן.
4. דף קיצורי דרך לטינקרקד - להדפיס ולתלות
להורדת דף קיצורי הדרך בטינקרקד לחצו כאן.
5. סרטוני הסברים על טינקרקד
לערוץ יו-טיוב של יובל לחצו כאן.
לשתף, לשתף, לשתף
גם לך יש פעילויות ופרויקטים ששווה לשתף לכל קהילת המורים? כאן זו הבמה בשבילך. רוצה לשלוח לי את החומרים ואפרסם כאן בשמך? Laura@3dprint-ed.com
קראת וזה עניין אותך? אשמח לשיתופים ברשתות החברתיות.
הרי כפי שפאולו בליקשטיין אמר, תפקידנו הוא לבנות מודלים ולספר לכל העולם על דברים מדהימים שהתלמידים יכולים לעשות כאשר נותנים להם לבנות, לחשוב וליצור.
תודה!
Comentarios