top of page

סריקה תלת ממדית – הדבר הבא בתחום החינוך


אנדרס מתארח אצלנו בבלוג לספק הצצה לתחום סריקה תלת ממדית בחינוך:

ללמד תלמידים בבית הספר, בעידן הסמארטפון והטאבלט, זה לא דבר קל. לא למורה ולא לתלמיד. בטח כשמדובר במקצועות המדעיים והטכנולוגיים. השימוש בכלים ובטכנולוגיות, שהן גם ״חכמות״ וגם מהנות כמו ההדפסה התלת ממדית יכולה להפוך את חווית הלמידה לחיובית ויעילה יותר.

לדוגמא, תלמידים שלומדים ביולוגיה, יוכלו ללמוד על גוף האדם באופן חוויתי באמצעות הדפסת לב, או איבר אחר בגוף, שתואם לאחד התלמידים, או אפילו של המורה. בכך הם יוכלו ללמוד על החלקים השונים המרכיבים את אותו איבר, לחוות בגדלים שונים ובמו ידיהם את הצורה שלו ולהתרשם מהפונקציונליות שלו. כמו כן, לצד הממד מקצועי של התחום הנלמד (למשל לימוד ביולוגיה באמצעות הדפסת איבר), התלמידים זוכים גם להתנסות ראשונה בתהליך ייצור והפקת מוצר: החל משלב התכנון ועד לשלב הסופי שניתן להחזיק את התוצר הגמור בידיים.

לצד עולם ההדפסות בתלת ממד, בשנים האחרונות אימצו מקצועות רבים (מהייטק, רפואה ועד אדריכלות) את תחום הסריקה התלת ממדית. סורקים תלת ממדיים הם כלים המאפשרים לנו לייצר ״תיאום דיגיטלי״ תלת ממדי של גוף פיזי (בממד הגשמי) לתוך המרחב הוירטואלי במחשב או במשקפי ה- VR. הסריקה התלת ממדית, פותחת בפנינו אפשרויות תכנון ועיצוב, שהיו נראות עד לא מזמן כמדע בדיוני, כמו למשל היכולת לשכפל עצמים שנדרשים לנו, לפתח מוצרים חדשים ולעשות התאמה אישית או לתכנן עיצוב חדש לאלו הקיימים.

כבר היום ניתן לראות כיצד טכנולוגיית הסריקה התלת ממדית משתלבת בלימודי העשרה ובחוגים כמו עיצוב, מחשבים, טיסנאות, רכבים על שלט, רפואה, פיזיקה ועוד. התלמידים משתמשים בסריקה תלת ממדית כדי ללמוד בצורה חווייתית יותר, ולחשוב על העיצוב בצורה יצירתית יותר.

המעבר של העיצוב הפיזי לממד דיגיטאלי נעשה קרוב מאד לעולמות התוכן הדיגיטאליים החדשים ולמעשה למקצועות המחר, כמו מציאות מדומה, אנימציה ו-וירטואליזציה. ולכן, אין ספק שהטמונה הסריקה התלת ממדית לתחום החינוך של היום, יוצרת יתרונות משמעותיים בעולם העבודה של המחר.

ישנם לא מעט דגמים הנותנים מענה לשימוש בסריקה תלת ממדית שנכנסים לשימוש נרחב באקדמיה ובמוסדות החינוך מאחר והם ניידים, קטנים ויכולים להיכנס לכל תיק, העלות שלהם לא יקרה וכמובן מדויקים ברמה הגבוהה ביותר.

דוגמאות לסורקים מובילים בשוק הינם ה-EinScan Pro ,EinScan SE ו-Sense 3D scanner . אנחנו ב״מפעיל״, מתמחים בהטמעת טכנולוגית תלת ממד לתחום החינוך בפריסה ארצית הגדולה ביותר בבתי ספר ובמוסדות להשכלה גבוהה: מכללות, אוניברסיטאות, חוגי העשרה, מתנ"סים ומסגרות פדגוגיות. לאחר הטמעת מדפסות תלת ממדיות וסורקים במגוון רחב של ארגוני חינוך, אנחנו מקבלים תגובות נלהבות על שינוי לחיוב באינטראקציה של התלמידים עם חומרי הלימוד. ההדפסה והסריקה התלת ממדית נכנסו לעולמנו ומשנות אותו מיום ליום. בעזרתן אנו יכולים ללמד את התלמידים שלנו לעצב את העולמות והחלומות הדמיוניים שלהם לכדי מציאות, החל מהאובייקט הגדול ביותר ועד לקטן והאישי. באמצעות הסריקה התלת ממדית יש לנו כבר היום את ההזדמנות להקנות לתלמידים שלנו יכולות ותובנות שלא היו קיימות בזמנינו ובכך להפוך את התלמידים של היום, למהנדסים של המחר.

* אנדרס הוא ראש תחום הדפסת תלת ממד בחברת "מפעיל".

bottom of page